دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
دانشکده علوم اجتماعی
عنوان
عوامل جامعه شناختی مؤثر بر نظام اخلاقی نخبگان علمی
استاد راهنما
دکتر حسین کچویان
اساتید مشاور
دکترعلی انتظاری
دکتر محمدحسین پناهی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
هر جهان اجتماعی سه لایۀ معنایی، نهادی و فردی دارد. با پیوند لایه های معنایی و فردی، طیّ فرایندهای دگرسازی، دیالکتیک بیرونی جهان اجتماعی برقرار میشود. فرد نیز سه لایۀ هویتیِ دانشی، خواهشی و توانشی دارد. با پیوند نظر و عمل افراد، طیّ فرایندهای خودسازی، دیالکتیک درونی جهان اجتماعی برقرار میشود. با دیالکتیک بیرونی و درونی جهان اجتماعی، «نهادها» و «نظامهای اخلاقی» شکل میگیرند. جهانهای اجتماعی گوناگون بنا به هویتشان، اتّکای یکسانی بر نظم نهادی و نظم اخلاقی ندارند. تاکنون متلائمترین نظم اخلاقی، در جهانهای اجتماعی دینی رخ نمود، و کارامدترین نظم نهادی به مدد علم تجربی در جهان دنیویِ تجدد، سربرآورد. نخبگان علمی جامعۀ ما بیش از همه، از فرایندهای تربیتی علم تجربی، متأثر میشوند که انتظار میرود، آثار اخلاقی آن را بروز دهند. توزیع نظامهای اخلاقی قدسی و دنیوی در میان نخبگان علمی کشور، نشانگر نقش علم تجربی در بازتولید جهانهای دینی و دنیوی است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد؛ نخبگان علمی، بیشتر در میانۀ طیف نظامهای اخلاقی قدسی ـ دنیوی قرار میگیرند و پایبندی عملی آنها به ارزشهای اخلاقی پایین ارزیابی میشود و متغیرهایی چون تعلّق خانوادگی و جهانشناسی دینی همراه آن در اجتماعیشدن اولیه و تعلق صنفیـتخصصی و جهانشناسی علمی همراه آن در اجتماعیشدن ثانویه، نظاماخلاقی آنها را توضیح میدهد.
مفاهیم کلیدی: اخلاق، نظام اخلاقی، جهان اجتماعی، جهانهای اجتماعی دینی و دنیوی، نظامهای اخلاقی قدسی و دنیوی، نخبگان علمی.
فهرست
فصل اول/کلیات… 2
1-1- طرح مسئله و بیان پرسشهای پژوهش…. 3
1-2- اهداف پژوهش…. 7
1-3- ضرورت و اهمیت موضوع. 8
1-4-پیشینه پژوهش…. 9
فصل دوم/ مبانی نظری.. 2
2-2- نظریههای فلسفی.. 22
2-2-1- گونهشناسی نظامهای اخلاقی.. 23
2-2-1-1- پیامدگرایی.. 27
2-2-1-2- وظیفهگرایی.. 34
2-2-1-3- فضیلتگرایی.. 40
2-2- 2-گونهشناسی برگزیده 47
2-3- نظریههای علمی.. 50
2-3-1- نظریههای روانشناسی.. 52
2-3-1-1- عوامل زیستی(طبیعت و ارگانیسم) 52
2-3-1-1-1- ارتباط با طبیعت و رشد اخلاقی.. 52
2-3-1-1-2- خاستگاههای زیستی رفتارهای اخلاقی.. 56
2-3-1-1-3- ارتباط متقابل زیستی.. 60
2-3- 1- 2- عوامل ذهنی.. 62
2-3- 1- 2- 1- رویکرد شناختی.. 62
2-3- 1- 2- 2- نظریۀ قلمرویی.. 68
2-3- 1- 3- عوامل اجتماعی.. 72
2-3- 1- 3-1- نظریه درونیسازی و رشد عاطفی وجدان. 72
2-3- 1- 3-2- نظریه درونیسازی و رشد شناختی وجدان. 83
2-3- 1- 4- جمعبندی نظریههای روانشناسی رشد اخلاقی.. 86
2-3-2- نظریههای جامعهشناسی.. 88
2-3-2- 1- عاطفهگرایی.. 89
2-3-2-1-1-اخلاق به مثابه امر قدسی.. 89
2-3-2-1-2- اخلاق، مرز میان کنشهای عقلانی و غیر عقلانی.. 100
2-3-2-1-3- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیمیافته. 110
2-3-3- 2- منفعتگرایی(مادی معیشتی) 118
2-3-3- 3- عقلگرایی.. 129
2-3-3- جمعبندی نظریههای علمی اخلاق.. 144
2-3-3- 1- دیالکتیک جهان اجتماعی.. 149
2-3-3- 1-1- قلمرو نهادی جهان اجتماعی.. 150
2-3-3- 1 – 2- قلمرو نمادی جهان اجتماعی.. 154
2-3-3- 1 – 3- قلمرو فردی جهان اجتماعی.. 156
2-3-4- خلاصه نظریههای علمی اخلاق.. 161
2-3-5- چارچوب نظری.. 166
2-3-5- 1- مدل نظری.. 189
2-3-5- 2- فرضیات پژوهش…. 190
فصل سوم / روش تحقیق.. 193
3-1- موضوع و چگونگی سنجش…. 194
3- 1- 1- متغیر وابسته. 194
3- 1- 1- 1- انواع نظام اخلاقی.. 195
3- 1- 1- 2- شاخص نظام اخلاقی قدسیـ دنیوی.. 201
3- 1- 1- 3- شاخص اخلاق عملی.. 201
3- 1- 2- متغیرهای مستقل.. 202
3- 1- 2- 1- دسترسی خانوادۀ فرد به جهانهای اجتماعی دینی و دنیوی.. 202
3- 1- 2- 1- 1- دسترسی خانوادۀ فرد به جهان اجتماعی دینی.. 202
3- 1- 2- 1- 2- دسترسی خانوادۀ فرد به جهان اجتماعی دنیوی.. 203
3- 1- 2- 1- 3- اثرپذیری فرد از خانواده 204
3- 1- 2- 2- دسترسی خانوادۀ فرد به جهانهای اجتماعی دینی و دنیوی.. 204
3- 1- 2- 2-1- دسترسی فرد به جهان اجتماعی دنیوی(از کانال نهاد علم و دانشگاه) 204
3- 1- 2- 2- 2- دسترسی فرد به جهان اجتماعی دینی.. 204
3- 1- 2- 2- 3- اثرپذیری از نهاد علم و دانشگاه 205
3- 1- 2- 3- تمایلات زیستی ـ روانی فرد. 205
3- 2- جمعآوری دادهها 210
3- 3- روایی و پایایی مقیاسهای سنجش…. 214
3-4- تحلیل دادهها 216
فصل چهارم /تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق.. 218
4-1- توصیف متغیرهای مستقل.. 218
4-1-1- متغیرهای فردی.. 218
4-1-2- متغیرهای خانوادگی.. 221
4-1-2-1- جایگاه خانواده فرد در جهان اجتماعی دینی.. 221
4-1-2-2 – میزان ارتباط خانواده فرد با جهان اجتماعی دنیوی.. 224
4-1-2-3- میزان اثر پذیری فرد از خانواده 227
4-1-3- متغیرهای مربوط به نهاد علم و دانشگاه 228
4-1-3-1- میزان و نوع مشارکت فرد در نهاد علم و دانشگاه 228
4-1-3-3- میزان اثرپذیری از نهاد علم و دانشگاه 237
4-2- توصیف متغیرهای وابسته. 239
4-2-1- نظام اخلاقی: «اخلاق نظری» 239
4-2-1-1-نظامهای اخلاقی پنجگانه. 239
4-2-1-2- نظامهای اخلاقی قدسی و دنیوی.. 242
4-2-1– 3-پایبندی اخلاقی: اخلاق عملی.. 243
4-3- فرضیات تحقیق.. 244
4-3-1- رابطه ویژگیهای زیستی ـ روانی و نوع نظام اخلاقی افراد. 244
4-3-2- رابطۀ دسترسی خانوادهها به جهان اجتماعی دینی و نوع نظام اخلاقی افراد. 247
4-3-3- رابطۀ دسترسی خانوادهها به جهان اجتماعی دنیوی و نوع نظام اخلاقی افراد. 253
4-3-4- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دنیوی و نوع نظام اخلاقی آنها 256
4-3-5- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دینی و نوع نظام اخلاقی آنها 259
4-3-6- رابطۀ اثرپذیری افراد از نهاد علم و دانشگاه و نوع نظام اخلاقی آنها 261
4-3-7- رابطۀ میزان دسترسی خانواده به جهان اجتماعی دینی و اثرپذیری از مشارکت در نهاد علم. 264
فصل پنجم /جمعبندی و نتیجهگیری.. 267
5-1-جمعبندی.. 267
5-5-1- توصیف ویژگیهای جمعیت نمونه. 270
5-5-2- آزمون فرضیات… 275
5-2- نتیجهگیری.. 280
5-3- پیشنهادات… 288
5-4- محدودیتهای پژوهش…. 292
فصل ششم/ضمائم. 293
6-1- فهرست منابع. 293
6-2- پرسشنامه پژوهش…. 299
مقدمه
ژان پل سارتر در جملهای مینویسد«جهنم دیگراناند». شخصی میگفت اگر سارتر دقت میکرد متوجه میشد«بهشت هم دیگراناند». این تعبیر زیبای قرآن کریم در وصف جهنم است که جهنمیان مایۀ عذاب یکدیگرند و در فضای تنگ جهنم، از یکدیگر میگریزند در حالیکه بهشتیان مایۀآرامش همند و در گشایش بهشت دوست دارند گرد هم آیند و رودرروی یکدیگر بنشینند! جانا بهشت صحبت یاران همدم است/دیدار یار نامتناسب جهنم است. «به راستی یکی از راههای ناراحت کردن و حتی نومید کردن افراد قرار دادن آنها در مناسبات بسیار نزدیک و مستمر با دیگران است. با وجود این مجازات شدیدتر این است که کسی را از تماس انسانی به کلی محروم کنند»(گیدنز،1377: 295). در گسترۀ زندگی آدمی، از گذشته تاکنون رابطۀ خود و دیگری با سازوکارهایی چون اخلاق، آداب و رسوم و قانون سر و سامان مییافت که در این میان اخلاق از اهمیت بیبدیلی برخوردار بود.
گاندی میگفت در دنیا فقط یک نیکی وجود دارد و آن هم دوست داشتن دیگران است. در این معنا اخلاق با «دگرخواهی» مترادف میشود، ولی نه همۀ «دگرخواهی»ها اخلاقیاند و نه اخلاق، صرفاً دگرخواهی است.[1] البته گسترۀ وسیعی از کنشهای اخلاقی در رابطه با دیگری و دگرخواهی موضوعیت مییابند. درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد! به بیان خواجه عبدالله انصاری بدی را بدی کردن سگساری است. نیکی را نیکی کردن خرکاری است و بدی را نیکی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است! و به تعبیر طنزآمیز شهید مطهری نوع چهارمی هم دارد: خوبی را بدی کردن، کار ما مردم ایرانی است!
امّا گسترۀ وجودی اخلاق، فراتر از ارتباط خود و دیگری است. بسیاری از اعمال را میتوان سراغ گرفت که در ارتباط با دیگری نیست، ولی به عنوان کنش اخلاقی، مورد تمجید و تحسین قرار میگیرند؛ مانند تن به ذلت ندادن در جایی که یا باید از جان و مال گذشت یا تن به خواری داد و صبر در دشواری ها و … . اخلاق، فراتر از رابطۀ خود و دیگری، مجموعۀ قواعد اعمال شایستۀ ناظر به «کمال» است. اخلاق، مجموعهای از خوب و بدها، باید و نبایدهای حاکم بر کنش انسانی در مسیر کمال است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1